Jordan Spieth - Bio, Nilai Bersih, Isteri, Jadual, Jurusan, WITB, Perkahwinan, Kedudukan, PGA, Augusta, Kad Skor, Pendapatan Kerjaya, Kewarganegaraan, Umur, Wiki - Gossip Gist

Jordan Spieth

Fakta Pantas Jordan Spieth

Nama yang diraikanJordan Spieth
Umur27 Tahun
Nama NickJordan Spieth
Nama kelahiranJordan Spieth
Tarikh lahir1993-07-27
JantinaLelaki
ProfesionPelawak
Tempat lahirDallas, Texas, Amerika Syarikat
KewarganegaraanOrang Amerika
EtnikPutih
BapaShawn Spieth
Ibu Mary Christine Spieth
Adik beradikSteven Spieth dan Ellie Spieth
Pendidikan Sekolah Katolik St. Monica, Sekolah Persediaan Kolej Jesuit
HoroskopLeo
Status perkahwinanBerkahwin
Isteri Annie Verret
Tarikh Berkahwin24 November 2018
Tempat kediaman Dallas, Texas, Amerika Syarikat
Ketinggian 1.85 m (6 kaki dan 1 inci)
Berat79 kg (175 paun)
Kumpulan darahRata-rata
Warna mataBiru
Warna rambutBerambut perang
Orientasi SeksualLurus
Anak lelaki Bermain golf profesional
Nilai bersih $ 100 juta (anggaran)
Terkenal Pegolf kedua termuda yang memenangi Masters

Jordan Spieth adalah pemain golf profesional Amerika dalam PGA Tour. Dia adalah bekas pemain nombor satu dunia di Peringkat Dunia Golf Rasmi. Dia adalah pemenang utama tiga kali dan juara Piala FedEx 2015. Dia adalah pemain golf termuda kedua yang memenangi Masters dan juara Terbuka AS termuda. Dia menjadi profesional pada tahun 2012 dan setakat ini mempunyai 14 kemenangan profesional. Dia mempunyai 1.5 juta pengikut di Instagramnya.

Apa yang terkenal dengan Jordan Spieth?

- Pemain golf termuda kedua yang memenangi Masters.

- Pemain golf termuda memenangi Terbuka AS.

Di manakah Jordan Spieth Lahir?

Jordan Spieth dilahirkan pada 27 Julai 1993. Nama kelahirannya ialah Jordan Alexander Spieth. Dia dilahirkan oleh seorang ayah, Shawn Spieth, dan seorang ibu, Mary Christine Spieth. Tempat kelahirannya adalah di Dallas, Texas di Amerika Syarikat. Dia memegang kewarganegaraan Amerika. Dia tergolong dalam etnik Putih. Dia mempunyai dua adik-beradik, Steven dan Ellie.

Dia bersekolah di Sekolah Katolik St. Monica. Dia lulus dari Jesuit College Preparatory School pada tahun 2011. Dia belajar bermain golf di Brookhaven Country Club.

Kerjaya Amatur

Dia memenangi US Junior Amatur pada tahun 2009 dan 2011. Dia menyertai Tiger Woods sebagai satu-satunya pemenang kejohanan dua kali.

Dia adalah No 1 dalam Peringkat Golf AJGA, pemain golf junior terbaik di dunia.

Dia menduduki tempat kedua pada Kejuaraan PGA Junior 2008 dan 2009.

American Junior Golf Association menamakannya sebagai Rolex Junior Player of the Year pada tahun 2009.

Dia menjadi pengecualian amatur pertama sejak 1995 yang bermain dalam Kejuaraan HP Byron Nelson PGA Tour pada tahun 2010.

Dia menjadi pemain termuda keenam yang berjaya dalam acara PGA Tour. Dia menamatkan kejohanan dengan kedudukan terikat di tempat ke-16.

Dia ditawarkan pengecualian lain dalam kejohanan pada tahun 2011. Dia sekali lagi melakukan pemotongan dan selesai dengan keputusan seri atau ke-32.

Dia bermain golf kuliah di University of Texas.

Dia adalah ahli pasukan Walker Cup 2011. Dia bermain dalam tiga daripada empat pusingan, mengurangkan separuh perlawanan empat-rumahnya dan memenangi kedua-dua pertandingan perseorangan.

Dia memenangi tiga acara dan memimpin pasukan dengan mendapat skor rata-rata pada tahun pertama di Texas. Dia membantu pasukannya memenangi kejuaraan NCAA.

Dia dinamakan sebagai All-Big 12 Team, Big 12 Freshman of the Year dan Player of the Year, dan pasukan pertama All-American.

Dia mendapat tempat sebagai pengganti dalam Terbuka AS pada tahun 2012. Dia mengikat kedudukan ke-21 dan merupakan pemain amatur rendah.

Patrick Cantlay menjadi profesional pada tahun 2012 dan dia menjadi pemain amatur nombor satu dalam Peringkat Golf Amatur Dunia setelah penampilannya di Terbuka AS.

Kerjaya profesional

Dia gagal mara ke peringkat akhir sekolah kelayakan PGA Tour pada tahun 2012.

Dia menjadi profesional pada usia 19 tahun.

Dia bekerjasama dengan Under Armour untuk tajaan pada Januari 2013 dan dengan suplemen BioSteel Sports pada bulan Mac 2013.

Dia bermain dalam kejohanan pertamanya pada Januari 2013. Dia ketinggalan dua pukulan di Farmers Insurance Open.

Dia memperoleh status Ahli Sementara Sementara pada bulan Mac.

Dia memenangi John Deere Classic di lubang kelima playoff tiga arah, mati mengejut menentang juara bertahan, Zach Johnson dan David Hearn pada bulan Julai 2013.

Dia menjadi pemenang Jelajah PGA termuda keempat dan remaja pertama yang melakukannya sejak Ralph Guldahl memenangi Terbuka Santa Monica pada tahun 1931.

Dia diberi status penuh sebagai ahli Jelajah PGA dan menjadi layak untuk Piala FedEx.

Dia terikat untuk tempat keempat dalam Kejuaraan Bank Deutsche.

Dia dipilih untuk skuad Amerika Syarikat dalam Piala Presiden 2013.

Dia adalah PGA Tour Rookie of the Year pada bulan September 2013.

Dia berada di kedudukan ke-10 dalam senarai wang PGA Tour dan No. 22 di OWGR pada akhir musim 2013.

Dia membuat debut Masters pada April 2014 dan menjadi naib juara termuda dalam sejarah Masters. Dia melangkah ke 10 teratas dalam OWGR untuk pertama kalinya.

Dia menjadi orang Amerika termuda yang bermain pasukan Ryder Cup 2014 sejak Horton Smith pada tahun 1929. Dia mendapat tempat dalam kejohanan itu mengikuti Kejuaraan PGA.

Dia memenangi kejohanan keduanya sebagai profesional di Emirates Australian Open pada PGA Tour of Australasia pada November 2014. Dia mencatat rekod kursus 63 untuk memenangi gelaran dengan enam pukulan di pusingan akhir.

Dia memenangi Cabaran Dunia Pahlawan di Florida pada November 2014. Dia mencatat rekod kejohanan baru 26-di bawah par.

Dia memenangi Kejuaraan Valspar pada Mac 2015 dalam playoff tiga hala bersama Patrick Reed dan Sean O'Hair. Dia berpindah ke No. 6 di OWGR.

Dia berpindah ke ranking tertinggi karier 4 di dunia setelah menduduki tempat naib juara di Valero Texas Open.

Dia mencatat rekod sebagai pemain termuda untuk memimpin Masters selepas pusingan pertama pada bulan April 2015 dengan rembatan pada babak pembukaan 64 untuk menamatkan hari lapan pukulan di bawah setanding dengan tiga pukulan.

Dia memecahkan rekod 54 lubang di Masters menembak 16 bawah 200 melalui tiga pusingan.

Dia memenangi Masters wire-to-wire menjadikannya yang pertama sejak Raymond Floyd pada tahun 1976. Dia menjadi pemain termuda kedua yang memenangi Masters. Dia berpindah ke No. 2 dalam OWGR.

Dia memenangi kejuaraan besar kedua, Terbuka AS pada bulan Jun 2015. Dia memenangi kejohanan itu dengan sekali pukulan ke atas Dustin Johnson dan Louis Oosthuizen.

Dia hanya menjadi pemain keenam yang pernah memenangi Masters dan Terbuka AS pada tahun yang sama, pemain termuda keempat yang memenangi banyak kejuaraan utama, dan pemenang termuda Terbuka AS sejak Bobby Jones pada tahun 1923.

Dia melancarkan pusingan terendah dalam karier profesionalnya hingga kini dengan 61 di pusingan ke-3 di Kejuaraan Terbuka pada tahun 2015. Dia akhirnya memenangi kejohanan itu dalam playoff dengan Tom Gillis. Itu adalah kemenangan keempat Spieth tahun ini.

Dia menduduki tempat kedua di belakang Jason Day di Kejuaraan PGA 2015. Dia menjadi pemain nombor satu dunia di Peringkat Dunia Golf Resmi menjadikannya pemain golf ke-18 yang berbeza untuk mendapat penghormatan.

Dia adalah orang nombor satu selama dua minggu pada bulan Ogos 2015 dan satu minggu pada bulan September 2015.

Dia memenangi Kejuaraan Jelajah 2015 di East Lake Golf Club dengan empat pukulan. Dia menjadi juara Piala FedEx kesembilan. Dia memperoleh semula ranking nombor satu dunia.

Dia memenangi Hyundai Tournament of Champions pada awal 2016. Dia menandingi Tiger Woods kerana memenangi acara Jelajah PGA ketujuh sebelum usia 23 tahun.

Dia mengalami salah satu kejatuhan terbesar dalam sejarah Guru. Dia mendahului dengan lima pukulan, dia memukul dua bola ke dalam air di lubang par-3 ke-12, menandakan bogey empat kali lipat dan menjatuhkannya pada kedudukan keempat, tiga tembakan ke belakang. Dia menduduki tempat kedua dalam kejohanan. Danny Willett menang dengan tiga pukulan.

Dia enggan menjadi ahli pasukan golf AS di Olimpik Musim Panas 2016 di Rio de Janeiro.

Dia memenangi Emirates Australian Open pada PGA Tour of Australasia pada November 2016. Ini merupakan Emirates Australian Open yang kedua dalam tiga tahun dan ke-11 karier profesionalnya.

Dia menduduki tempat ketiga di SBS Tournament of Champions dan Sony Open pada tahun 2017.

Dia meraih kemenangan pertamanya tahun ini dengan memenangi AT&T Pebble Beach Pro-Am pada Februari 2017 dalam kejohanan PGA Tour ke-100 sebagai profesional. Dia menjadi orang kedua bersama dengan Tiger Woods yang menang sembilan kali dalam Jelajah PGA sebelum berusia 24 tahun, selepas Perang Dunia II.

Dia memenangi gelaran utama ketiga, Open Championship di Royal Birkdale pada bulan Julai 2017.

Dengan kemenangan itu, dia menjadi pemain kedua selepas Jack Nicklaus yang memenangi tiga daripada empat jurusan golf lelaki sebelum ulang tahunnya yang ke-24.

Dia menduduki tempat kedua di FedEx Cup Playoff pada tahun 2017.

Dia membantu pasukan AS untuk mempertahankan gelaran Piala Presiden pada tahun 2017.

Dia diumumkan sebagai Ketua Majlis Penasihat Pemain PGA Tour pada Februari 2018.

Dia menjalani keseluruhan tahun kalendar 2018 tanpa kemenangan di seluruh dunia.

Dia mengikat kedudukan ke-4 pada Kejuaraan Terbuka 2019, diikat ke-54 di WGC-Mexico Championship, dan seri ke-24 di WGC-Dell Technologies Match Play.

Kejuaraan Utama menang

Kejohanan Sarjana, 2015

Terbuka AS, 2015

Kejohanan Terbuka, 2017

Pasukan kebangsaan AS

Amatur

Junior Ryder Cup: 2008 (pemenang), 2010 (pemenang)

Walker Cup: 2011

Profesional

Piala Presiden: 2013 (pemenang), 2015 (pemenang), 2017 (pemenang)

Ryder Cup: 2014, 2016 (pemenang), 2018

Pencapaian dan anugerah

Lawatan PGA

Pemula Tahun 2013

Pemain Terbaik PGA Tahun 2015

Lawatan PGA

Pemain Terbaik 2015

Lawatan PGA

pemenang wang utama 2015

Juara Piala FedEx 2015

Trofi Vardon 2015, 2017

Anugerah Byron Nelson 2015, 2017

Dengan siapa Jordan Spieth berkahwin?

Jordan Spieth adalah lelaki yang sudah berkahwin. Dia berkahwin dengan kekasihnya yang sudah lama, Annie Verret. Pasangan ini mengesahkan pertunangan mereka pada Januari 2018 dan mereka saling mengikat pada November 2018 di Dallas.

Dia tinggal di Dallas, Texas di Amerika Syarikat.

Apakah Pengukuran Badan Jordan Spieth?

Jordan Spieth berdiri pada ketinggian 1.85 m iaitu tinggi 6 kaki dan 1 inci. Dia mempunyai berat badan 175 lbs iaitu 79 kg. Dia rata-rata mempunyai susuk tubuh. Dia mempunyai mata biru dan warna rambutnya berambut perang.

Apakah Nilai Bersih Jordan Spieth?

Jordan Spieth memperoleh bermain golf profesional. Dia telah mencatatkan 14 kemenangan profesional setakat ini. Pendapatannya berasal dari hadiah wang, sokongan, dan penajaan. Dia memperoleh $ 12,030,485 semasa tahun perdana pada tahun 2015. Itu adalah rekod Jelajah PGA untuk satu tahun. dia juga memperoleh 10 juta bonus pada tahun 2015. Sehingga 2019, kekayaan bersihnya dianggarkan $ 100 juta.

Adakah kamu tahu?

  • Majalah Time menamakannya dalam senarai "100 Orang Paling Berpengaruh" 2016.
  • Adiknya Ellie telah membesar dengan kecacatan.
  • Yayasannya, Yayasan Keluarga Jordan Spieth memberikan kesedaran dan bantuan kewangan kepada organisasi masyarakat dalam empat tiang dermawan, kanak-kanak berkeperluan khas, keluarga tentera, dan golf junior.